Begeleiding

Je leest en hoort er helaas tegenwoordig regelmatig over; veel mensen (incl. kinderen) die last hebben van spanning. Het goede nieuws is dat de positieve effecten van muziek en het bespelen van een instrument op het brein alom bekend zijn (zowel voor kinderen, als voor volwassenen en ouderen).

Een combinatie van én muzieknoten én op gehoor spelen heeft dan ook mijn voorkeur, want door alleen maar van blad te spelen beperk je de ontwikkeling van improviserend en intuïtief muziek maken. En juist intuïtief pianospelen kan je de ontspanning en het plezier geven wat je graag zou willen. Loskomen van “perfect” te willen spelen (en te willen zijn), maar alleen genieten van de klanken en het pianospelen. Van hoofd naar hart en in verbinding met jezelf.

Definitie improviseren : “zonder voorafgaande aanwijzingen iets creëren”. Dus meer in verbinding met je gevoel komen. In plaats van achter schermpjes te zitten, neem je plaats achter de piano en ga je horen wat zich ontvouwt. Je drukt met aandacht een toets in en hoort wat er gebeurd, met een open en ontdekkende houding.

Je speelt deze toon wat langer (evt. met pedaal) en vervolgens speel je een tweede erbij; wat er maar in je opkomt… en dan de klanken uit laten klinken en even contact maken met de Stilte. En voor je het weet ben je in de wereld van muziek door te improviseren. Je kunt een voorbeeld zien van een improvisatie bij pianoleraar.

Leuk als je interesse hebt in “vrij spelen” en ik je kan voorzien van wat kennis (harmonieën, uitbreidingen van begeleiding linkerhand, akkoorden) , waardoor je zelf het improviseren steeds meer en meer kan uitbreiden.

Daarnaast is mede door mijn pedagogische achtergrond en ruime ervaring ook begeleiding mogelijk op andere gebieden; doorzetten, discipline en structuur aanbrengen. Doelen bereiken, om vervolgens steeds meer zelfvertrouwen te krijgen en evt. ook toe te passen op anderen gebieden (bv. werk, financiën, gezondheid, relaties, etc). Op deze manier kunnen de pianolessen ook meer gebruikt worden als middel.

Structuur en hulp kan o.a. geboden worden d.m.v. onderstaande vragen wekelijks in te vullen:

Week ..

Afgelopen week geoefend?:

Wat is goed gegaan en wat kan er beter?

Komende week oefenen:

Wat heb ik geleerd? (bv. oefening baart kunst!)

Ook kan bovenstaande gecombineerd worden met bv. het kinderkwaliteitenspel, een spel waar je met behulp van kaartjes in gesprek kan komen over hun kwaliteiten.


De ervaring leert dat naast plezier hebben in liedjes leren spelen ook doorzettingsvermogen, geduld, focus e.d. belangrijke aspecten zijn, wanneer je het piano spelen in de vingers wilt krijgen. Dit geldt natuurlijk voor alle nieuwe dingen waar je mee gaat beginnen en dus ook voor piano leren spelen. Daarom is pianoles dus ook vaak méér dan alleen piano leren spelen en kan dat soms richting kinder / jongerencoaching gaan.

Steeds meer vertrouwen en ontspanning ontwikkelen, wat goed van pas komt om beter om te leren gaan met de vele prikkels en prestatiemaatschappij. Ook het leren verwerken van informatie die via de zintuigen binnenkomt (sensorische informatie verwerking), kan met piano leren spelen ontwikkeld worden. Luisteren, kijken en voelen komen immers samen met pianospelen.

Stapje voor stapje vertrouwen krijgen met oriëntatie (waar zitten de toetsen die ik wil horen?) en coördinatie met linkerhand en rechterhand. Als je iets eerst nog niet kan en je dit later wel lukt door focus, discipline en doorzettingsvermogen, dan zal dit ook het zelfvertrouwen ten goede komen! Zelfvertrouwen krijg je immers door iets met jezelf af te spreken en dat dan ook te gaan doen. Dan kun je steeds meer op jezelf gaan vertrouwen! En zelfvertrouwen is natuurlijk erg handig en belangrijk bij vele situaties en te behalen doelen!
Om een idee te krijgen wat pianoles kan doen, heb ik op mijn blog “pure winst” anekdotes/ observaties beschreven. Zo uit de pianolessen gegrepen!

Neem contact op

Hieronder zijn ook onderleggers / placemats te verkrijgen ter ondersteuning van rekenen en lezen voor uw kinderen.

placemats

Pure winst

Met trots Ed Sheeran spelen op de piano
Dat een leerling aangeeft dat ze Perfect van Ed Sheeran een leuk liedje vindt en dat 2 weken later met trots kan spelen, dan is dat pure winst… lees meer

Happy Birthday
Dat een kind Happy Birthday wil spelen en extra gemotiveerd is omdat zijn moeder over een paar dagen jarig is, dan is dat pure winst… lees meer

De piano missen op vakantie
Dat een meisje op vakantie is en daar op locatie een muziekwinkel bezoekt en in de winkel piano gaat spelen, omdat ze de piano mist, dan is dat pure winst… lees meer

Piano spelen geeft ontspanning
Dat een moeder na 10 minuten piano spelen er achter komt dat haar hoofdpijn verdwenen is, dan is dat pure winst… lees meer

Lol beleven achter de piano
Dat een kind lol gaat beleven aan het spelen van liedjes achter de piano, is pure winst… lees meer

nootjes

Zelfvertrouwen verbeteren
Dat een kind door pianoles zijn / haar focus, geduld, doorzettingsvermogen, discipline en zelfvertrouwen verbeterd, is pure winst… lees meer

Oriëntatie en coördinatie verbeteren
Dat een kind door pianoles zijn / haar oriëntatie en coördinatie verbeterd, is pure winst… lees meer

Pianoles ook voor volwassenen
Dat piano spelen ontspanning geeft in tijden van stress en te druk zijn, is pure winst… lees meer

Niet meer op de klok kijken
Dat een leerling wiens blik bij de eerste lessen steeds afdwaalt naar de klok en bij de vervolglessen niet meer, dan is dat pure winst… lees meer

Dat een leerling eerst de piano nooit aanraakt en dan ineens wel spontaan gaat spelen, dan is dat pure winst.

Dat een leerling een liedje gaat oefenen dat geschreven is door de pianoleraar zelf en dit daarna heel mooi voor mij gaat spelen, dan is dat pure winst.

Dat een leerling uit haar zelf voordat de les begint The Pink Panther speelt, dan is dat pure winst.

Dat een kind tijdens de eerste lessen steeds opstaat en niet stil kan zitten en er later ineens een les voorbij komt dat er focus is, dan is dat pure winst.

nootjes

Dat een leerling gewend is en geleerd heeft om alleen piano te spelen met muzieknoten, maar dan ook piano blijkt te kunnen spelen op gehoor, dan is dat pure winst.

Dat een kind verteld dat ze niet weet wat voor studie ze moet gaan doen en daarvan in de stress schiet, maar kan ontspannen achter de piano en weet “dat het goed komt”, dan is dat pure winst.

Dat een moeder met haar dochter tegelijk begint met pianolessen en moeder al snel merkt dat ze door haar dochter “weggespeeld” wordt, dan is dat pure winst.

Dat een kind je eerst niet aan kijkt of niet aan durft te kijken en daarna wel, dan is dat pure winst.

Dat een kind het Feijenoord volkslied wil spelen en we daar gelijk dezelfde les een begin mee maken, dan is dat pure winst.

Dat een kind verteld dat ze een leuke dag op school heeft gehad, dan is dat pure winst.

Dat een kind eerst alleen maar met 1 vinger wil spelen, en een paar weken later ineens met meerdere vingers speelt, dan is dat pure winst.

nootjes

Dat een kind goed geoefend heeft en een liedje eerst niet kon spelen en nu wel, dan is dat pure winst.

Dat de pianoleraar aan huis een stukje taart krijgt, dan is dat pure winst.

Dat je samen kan lachen omdat iets niet lukt, dan is dat pure winst.

Dat een kind of volwassene eerst iets niet kan, maar later wel, dan is dat pure winst.

Dat een kind eerst alleen maar met de rechterhand wil spelen en paar weken later met 2 handen gaat spelen, dan is dat pure winst.

Dat een kind overweegt om naar aanleiding van de pianolessen naar het conservatorium te gaan, dan is dat pure winst.

Dat je voor of na of tussen de pianoles door even met de leerling gaat voetballen in de tuin, dan is dat pure winst.

Dat je met een kind het liedje Mad World speelt en vraagt of ze het een gekke wereld vindt en daarop “ja” zegt, omdat we deze wereld te leen hebben en er niet goed voor zorgen (“plastic soep” in de oceaan), dan is dat pure winst.

nootjes

Dat broertjes “ruzie gaan maken” om mij te laten horen wie het best Take Five kan spelen, dan is dat pure winst.

Dat een kind maar niet onthoudt hoe je een mineur of een majeur akkoord speelt en op een gegeven moment wel, dan is dat pure winst.

Dat een leerling spontaan een ander liedje gaat oefenen dan opgegeven, dan is dat pure winst.

kiki_4

Dat een kind het niet uitmaakt of ik hem of haar ga filmen, dan is dat pure winst.

Dat een kind net zo makkelijk een liedje mee gaat zingen, dan is dat pure winst.

Dat een kind ook nog eens heel mooi kan zingen, dan is dat pure winst.

Dat de pianoleraar aan huis 10 minuten te laat bij de leerling is en daar door de leerling fijntjes op gewezen wordt.., dan is dat pure winst.

nootjes

Dat een kind zichzelf gaat begeleiden achter de piano met zingen, dan is dat pure winst.

Dat de pianoleraar aan huis onderweg naar zijn leerling toe een mooi liedje in de auto hoort, die later door de leerling gespeeld wordt, dan is dat pure winst.

Dat je samen lol kan maken achter de piano, dan is dat pure winst.

Dat een leerling een vriendje les aan het geven is, dan is dat pure winst.