Coaching met piano

Coaching met piano richt zich op jouw persoonlijke ontwikkeling. Niet door naar binnen te keren – zoals bij muziektherapie – maar juist door naar buiten te treden. Hoe druk jij jezelf uit? Welke keuzes maak je? Waar wil je naartoe?

De piano is geen doel op zich, maar een krachtig middel. Door te spelen, improviseren of luisteren werk je aan vaardigheden die je helpen om met meer zelfvertrouwen en bewustzijn in het leven te staan.

  • Doel: Persoonlijke groei, zelfontwikkeling, communicatie, assertiviteit, zelfvertrouwen.
  • Focus: Buitenwereld – hoe je jezelf uitdrukt, keuzes maakt, doelen stelt en actie onderneemt.
  • Aanpak: Actief, doelgericht en toekomstgericht.
  • Begeleiding: Coachend, stimulerend, reflecterend.
  • Voor wie: Mensen die willen groeien in zelfvertrouwen, zichtbaarheid, creativiteit of persoonlijke effectiviteit.

Pianoles met persoonlijke coaching, omdat alles samenhangt – ook bij het (leren) piano spelen.

Mijn werk als pianoleraar aan huis blijft zich ontwikkelen.
Steeds vaker ontstaat er ruimte voor een persoonlijke benadering, waarin muziek, coaching en therapie samenkomen. Muziek wordt zo niet alleen een vaardigheid, maar ook een weg naar persoonlijke groei.
Spanning hoor je bijvoorbeeld terug in je spel. Door bewust te ademen en te ontspannen, kun je dat verminderen.
Ook gedachten als “ik kan dit niet” of “het is te moeilijk” helpen je niet verder. Als zulke overtuigingen je speelplezier in de weg staan, besteden we daar aandacht aan.

Wat kun je verwachten tijdens een les?

Tijdens een les combineer ik het muzikale met het persoonlijke. Soms ligt de nadruk op techniek, klank of ritme – en soms staan jouw mindset, gevoel of overtuigingen centraal. We stemmen dit steeds af op wat jij op dat moment nodig hebt.

Ik kijk, luister en voel mee.
Als coach help ik je bewust te worden van wat er in je lijf en hoofd gebeurt tijdens het spelen. Ben je gespannen? Houd je je adem in? Vertel je jezelf dat je het niet kunt? Dan onderzoeken we samen hoe je die spanning kunt loslaten of die gedachte kunt ombuigen.

We gebruiken daarbij eenvoudige, praktische technieken zoals:

  • Positieve affirmaties die je tijdens het spelen kunt herhalen
  • Ademhalingsoefeningen om te ontspannen
  • Reflectie met het G-schema of NLP-model
  • Visualisaties die je helpen focussen en groeien
  • Kleine stappen die zorgen voor haalbare vooruitgang

Je hoeft nergens aan te voldoen of iets ‘goed’ te doen. Alles wat je laat zien en horen is informatie waar we mee kunnen werken – muzikaal én persoonlijk.

Voorbeeld G-schema:

  • Gebeurtenis (G1): Je speelt een moeilijke passage en maakt een fout.
  • Gedachte (G2): “Zie je wel, ik kan dit niet.”
  • Gevoel (G3): Frustratie, onzekerheid.
  • Gedrag (G4): Je stopt met oefenen of vermijdt het stuk.

Wat doen we ermee?

Samen kijken we naar dat patroon. Klopt die gedachte wel? Kun je ‘m vervangen door een helpende gedachte, zoals:
“Het is normaal om fouten te maken als ik iets nieuws leer.”
Dat geeft rust en ruimte om wél door te gaan.

💡 Doel: Bewustwording van je innerlijke dialoog – en deze leren ombuigen naar iets dat je helpt in plaats van belemmert.

Voorbeeld NLP-model:

Het NLP-werkmodel helpt om helder te krijgen waar je nu staat, wat je wilt, wat je tegenhoudt en wat je kan helpen.

Voorbeeld in de les:

  • Huidige situatie: “Ik durf niet voor anderen te spelen.”
  • Gewenste situatie: “Ik speel met plezier voor mijn familie.”
  • Hindernis: “Ik ben bang om fouten te maken of afgewezen te worden.”
  • Hulpbronnen: Ademhalingsoefening, positieve affirmatie, visualisatie van een geslaagd optreden, eerdere succeservaring.

Samen onderzoeken we de hindernis (bijv. faalangst) en versterken we de hulpbronnen (bijv. ademhaling, mindset, voorbereiding). Door dat stap voor stap te oefenen tijdens het spelen, groeit het zelfvertrouwen.

💡 Doel: In beweging komen richting je doelen, met aandacht voor wat je nodig hebt onderweg.

Wat levert coaching met piano op?

Coaching met piano gaat verder dan het leren van noten en techniek. Door muziek te combineren met reflectie en bewustwording, ontwikkelt de leerling niet alleen als muzikant, maar ook als mens.

Hieronder zie je wat coaching met piano oplevert – met voorbeelden uit de praktijk:

1. Meer zelfvertrouwen in spel en in het dagelijks leven

Voorbeeld:
Een leerling durft eerst nauwelijks hardop te spelen, bang om fouten te maken. Tijdens de les werken we aan kleine succeservaringen, positieve affirmaties en expressief spel.
Langzaam groeit het vertrouwen: “Ik mag gehoord worden.”

Resultaat:
De leerling speelt vrijer en durft zich ook in andere situaties (school, werk, sociale omgeving) meer te laten zien.

2. Bewust omgaan met spanning en emoties

Voorbeeld:
Een leerling raakt gespannen bij lastige stukken. In plaats van door te duwen, oefenen we bewust ademen, ontspannen handen, of even stil zijn.
We bespreken wat er gebeurt in lichaam en hoofd, en wat helpt om weer in balans te komen.

Resultaat:
De leerling leert spanning herkennen én reguleren – achter de piano én in andere situaties.

3. Doorbreken van belemmerende overtuigingen

Voorbeeld:
Een leerling denkt steeds: “Ik ben niet goed genoeg” of “Ik kan dit toch niet.”
Met het G-schema of NLP-model kijken we samen naar die gedachte. Wat is er waar van? En wat helpt wél?
Nieuwe overtuiging: “Ik mag leren op mijn manier.”

Resultaat:
De leerling voelt meer ruimte om te proberen, fouten te maken en te groeien.

4. Leren doelen stellen en stappen zetten

Voorbeeld:
Een leerling wil graag een bepaald stuk spelen, maar denkt dat het ‘te moeilijk’ is.
Samen verdelen we het doel in haalbare stukjes, en reflecteren onderweg: Wat lukt al? Wat is de volgende stap?

Resultaat:
De leerling ervaart regie over het leerproces en leert denken in mogelijkheden in plaats van obstakels.

5. Meer plezier en expressie in het spelen

Voorbeeld:
Een leerling speelt technisch goed, maar ‘durft’ niet muzikaal te spelen.
We nodigen uit tot improvisatie, vrij spel, het inzetten van gevoel. Er ontstaat plezier, spel en expressie.

Resultaat:
De leerling leert zich muzikaal uiten – met steeds meer vertrouwen en vrijheid.

Kortom:

Coaching met piano helpt je om:

  • Zelfverzekerder te worden
  • Ontspannen en met aandacht te spelen
  • Bewust keuzes te maken
  • Te groeien – muzikaal én persoonlijk
  • Meer plezier te ervaren in het leerproces

Mijn rol als coachend pianoleraar

Ik begeleid je in het leerproces van muziek, maar ook in het (her)ontdekken van je eigen kracht.
Mijn aanpak is afgestemd op jou. Ik bied structuur, spiegel waar nodig en geef ruimte aan jouw verhaal. Of je nu 7 bent of 70 – de verbinding tussen muziek en persoonlijke ontwikkeling werkt altijd.

👉 Ben je meer op zoek naar ontspanning, heling of verwerking via klank? Lees dan ook over muziektherapie met piano.

Coaching & muziektherapie – los of in combinatie

Coaching met piano en muziektherapie zijn twee verschillende benaderingen, die elkaar goed kunnen aanvullen. Soms begint een traject met een coachende vraag, en ontstaat gaandeweg ruimte voor verdieping, verwerking of rust. Soms is er eerst behoefte aan heling en ontspanning, en groeit daaruit de beweging naar buiten toe.

Je hoeft dus niet te kiezen. In overleg stemmen we samen af wat bij jou past.

👉 Nieuwsgierig? Start met 2 sessies coaching met piano of muziektherapie, waarvan de eerste gratis is. Zo kun je op een ontspannen manier ervaren hoe pianospelen jou kan ondersteunen in je persoonlijke groei.

👉Zie ook mijn pedagogische achtergrond.

Wil je starten? Stuur dan je antwoorden op de onderstaande intakevragen naar het e-mailadres, zodat ik me alvast kan voorbereiden: contact@delamarprojects.com

1. Wat is jouw naam?

2. Wat is jouw leeftijd?

3. Wat is jouw functie?

4. Wat is voor jou de belangrijkste reden om je aan te melden?

5. Wat hoop je te ervaren tijdens de sessies?

6. Wat heb je eerder gedaan om dit “probleem” op te lossen?

7. Wat zou er in jouw leven veranderen, als je dit hebt verholpen?

🎵 Liever traditionele pianoles?

Dat kan ook. Als je op zoek bent naar traditionele pianolessen (met ruimte voor techniek, notenlezen en akkoorden), bied ik die graag aan. Samen kijken we wat het beste past bij jouw wensen en leerstijl.

Ik hoor graag van je!

06-17224503 of een mailtje sturen: contact@pianolesdelamar.nl

Positieve effecten van pianospelen

Het is algemeen bekend dat muziek en pianospelen een positief effect hebben op het brein – bij kinderen, én bij volwassenen en ouderen:

  1. Pianospelen verbetert coördinatie
  2. Pianospelen verhoogt je concentratie
  3. Pianospelen verbetert je creativiteit
  4. Pianospelen verbetert het geheugen
  5. Pianospelen verbetert sociale vaardigheden
  6. Pianospelen heeft positieve langetermijneffecten
  7. Pianospelen vermindert stress (en pijn)

Bij pianolesdelamar ben je aan het goede adres (bij jezelf thuis!) om de positieve effecten van pianospelen te ervaren. De positieve effecten van pianospelen zijn voor mij dan ook een belangrijke reden om les te geven, zodat jij met steeds meer plezier en ontspanning achter de piano zit.

Hulpmiddel voor structuur van de les

Afgelopen week geoefend?:

Wat is goed gegaan en wat kan er beter?

Komende week oefenen:

Wat heb ik geleerd? (bv. oefening baart kunst!)


Om een idee te krijgen wat pianoles kan doen, heb ik op mijn blog “pure winst” anekdotes/ observaties beschreven. Zo uit de pianolessen gegrepen.

Pure winst

Met trots Ed Sheeran spelen op de piano
Dat een leerling aangeeft dat ze Perfect van Ed Sheeran een leuk liedje vindt en dat 2 weken later met trots kan spelen, dan is dat pure winst… lees meer

Happy Birthday
Dat een kind Happy Birthday wil spelen en extra gemotiveerd is omdat zijn moeder over een paar dagen jarig is, dan is dat pure winst… lees meer

De piano missen op vakantie
Dat een meisje op vakantie is en daar op locatie een muziekwinkel bezoekt en in de winkel piano gaat spelen, omdat ze de piano mist, dan is dat pure winst… lees meer

Piano spelen geeft ontspanning
Dat een moeder na 10 minuten piano spelen er achter komt dat haar hoofdpijn verdwenen is, dan is dat pure winst… lees meer

Lol beleven achter de piano
Dat een kind lol gaat beleven aan het spelen van liedjes achter de piano, is pure winst… lees meer

nootjes

Zelfvertrouwen verbeteren
Dat een kind door pianoles zijn / haar focus, geduld, doorzettingsvermogen, discipline en zelfvertrouwen verbeterd, is pure winst… lees meer

Oriëntatie en coördinatie verbeteren
Dat een kind door pianoles zijn / haar oriëntatie en coördinatie verbeterd, is pure winst… lees meer

Pianoles ook voor volwassenen
Dat piano spelen ontspanning geeft in tijden van stress en te druk zijn, is pure winst… lees meer

Niet meer op de klok kijken
Dat een leerling wiens blik bij de eerste lessen steeds afdwaalt naar de klok en bij de vervolglessen niet meer, dan is dat pure winst… lees meer

Dat een leerling uit haar zelf voordat de les begint The Pink Panther speelt, dan is dat pure winst.

Dat een kind tijdens de eerste lessen steeds opstaat en niet stil kan zitten en er later ineens een les voorbij komt dat er focus is, dan is dat pure winst.

nootjes

Dat een leerling gewend is en geleerd heeft om alleen piano te spelen met muzieknoten, maar dan ook piano blijkt te kunnen spelen op gehoor, dan is dat pure winst.

Dat een kind je eerst niet aan kijkt of niet aan durft te kijken en daarna wel, dan is dat pure winst.

Dat een kind het Feijenoord volkslied wil spelen en we daar gelijk dezelfde les een begin mee maken, dan is dat pure winst.

Dat een kind eerst alleen maar met 1 vinger wil spelen, en een paar weken later ineens met meerdere vingers speelt, dan is dat pure winst.

nootjes

Dat je samen kan lachen omdat iets niet lukt, dan is dat pure winst.

Dat een kind of volwassene eerst iets niet kan, maar later wel, dan is dat pure winst.

Dat een kind eerst alleen maar met de rechterhand wil spelen en paar weken later met 2 handen gaat spelen, dan is dat pure winst.

Dat een kind overweegt om naar aanleiding van de pianolessen naar het conservatorium te gaan, dan is dat pure winst.

nootjes

Dat broertjes “ruzie gaan maken” om mij te laten horen wie het best Take Five kan spelen, dan is dat pure winst.

Dat een kind maar niet onthoudt hoe je een mineur of een majeur akkoord speelt en op een gegeven moment wel, dan is dat pure winst.

kiki_4
nootjes

Dat een kind zichzelf gaat begeleiden achter de piano met zingen, dan is dat pure winst.

Dat de pianoleraar aan huis onderweg naar zijn leerling toe een mooi liedje in de auto hoort, die later door de leerling gespeeld wordt, dan is dat pure winst.

Dat je samen lol kan maken achter de piano, dan is dat pure winst.

Dat een leerling een vriendje les aan het geven is, dan is dat pure winst.